‘Efsane’ dünyaya açılıyor

Yörük Sanayici ve İş Adamları Derneği (YÖRSİAD) aylık olağan toplantısını Akra Barut Otel’de iftar sonrası gerçekleştirdi. Çok sayıda SİAD temsilcisinin de katıldığı iftar ve olağan toplantının konuğu Rixos Hotels Yönetim Kurulu Başkanı Fettah Tamince oldu. 'Başarılı Bir Marka Yaratmada Küresel Vizyon' konulu konuşmasını yapan Tamince’yi çok sayıda YÖRSİAD üyesi dinlerken, gecede yeni YÖRSİAD üyeleri Doruk Özkan, M.Ümran Sarısakal, Nilay Özsan ve Yahya Küçükyılmaz’a konuk Fettah Tamince ve YÖRSİAD Başkanı Aykut Ege tarafından rozetleri takıldı.
‘Antalya’ya borcum var’
Antalya’nın sevdası olduğunu ileten Tamince, “Bu şehirde doğmadım ama bu şehirde büyüdüm. Bu şehri hem çok seviyorum hem bu şehre karşı çok önemli borcumun olduğunu düşünüyorum. Çünkü Mustafa Kemal Atatürk’ün de dediği gibi, dünyanın en güzel kenti Antalya. Dünyanın birçok yerinde yatırımlarım var. Dünyanın birçok yerine gidip geliyorum. Nerdeyse yılda 250 gün seyahat ediyorum. Ama daha Antalya kadar güzeline rastlamadım. Ve bu kentten çıkma bir markayı da yönettiğim için de kendimi çok talihli sayıyorum. Aslında markaları kültürler doğuruyor. Sadece başarılı şahsiyetler değil. Markalar güçlü kültürlere ait kuruluşlardır” şeklinde konuşarak Antalya ilgili düşüncelerini anlattı.
‘Hayallerim cebimdeki ile sınırlı değil’
Her şeyin aslında bir hayalle başladığını belirten Fettah Tamince, "Antalya'da 90'lı yıllarda işlerim çok küçüktü. Şöyle bir soru geldi, dediler ki, “Parayı nasıl buluyorsun, bu işleri büyütmede parayla ilgili sorunu nasıl çözüyorsun?” Ben de çok basit bir cevap vermiştim, “Benim hayallerim cebimde olanla sınırlı değil. Eğer cebimde olanla doğru orantılı bir hayal kurarsam başarılı olma şansım yok. Çünkü ben paranın insan kaynağı gibi, hammadde, bina, arsa gibi bulunabilir bir şey olduğuna hep inandım. Eğer doğru bir hayaliniz, iyi bir vizyon ve ekibiniz varsa ulaşabilirsiniz” demiştim. Dolayısıyla ben markaya bir hayalle başladım" dedi.
‘Otel sahibi prestijini anladım’
Çamyuva’da ilk otelini 2000 yılında açtığını belirten Tamince, yaşadığı dönemi anlatarak, “Zamanla otel sahibi olmanın prestijini yaşamaya başladım. Yıllarca turizm sektöründe olduğum için müşterinin ne istediğini biliyordum. Ben de oteli ona göre kurguladım” şeklinde konuştu. Sektördeki eksiklikleri fark ettiğini ve açığı kapatmak istediğini belirten Tamince, yatırımların bu süreçte devam ettiğini belirterek , "Daha önce de dediğim gibi ben cebimdekine göre hareket etmedim. Doğru bir iş yapıyor muyum? Doğru bir vizyona sahip miyim? Eğer cevap evetse ona göre sermaye, insan, lokasyon aradım. Öncelikle şunu çok net gördüm, evet kendi şehriniz, kendi ülkenizde marka değilseniz başka bir yerde marka olma şansınız yok” dedi.
Dünyaya açılma serüvenini anlattı
Bu tesislerle birlikte dünyaya açılma serüveninin de başladığını kaydeden Tamince, çok büyük zorluklarla karşılaştıklarını söyledi. Çevresindekilerinin kendilerinden çok Tamince’ye inandığını anlatan Tamince, “6 ayda bir yaptığım ve yapamadığım işlerle alakalı bir T cetveli yaparak artılarımı eksilerimi görüyorum. Baktığımda eksilerim artılarımdan fazla. Bunun için de kendime sürekli yatırım yaptım. Bir işi yönetmek, ileriye taşımak, bilgi beceri ve en önemlisi çalışmak istiyor. Eğer gayretli değilseniz, vizyon ve paranız bir yere kadar. 2005 yılında, Antalya'da 80-100 dolar olan oda fiyatları Belek Premium ile 320 dolara kadar yükseldi. Bugünkü pahalı tesislerin hepsinin oluşmasında bu önemli bir örnek oldu. Sonrasında çok büyük riskler ve sıkıntılarla Dubai'deki tesisimizi açtık. Mısır, Hırvatistan, İsviçre gibi yerlerde tesis açtık. Günlerce İsviçre televizyonlarında propaganda ile karşılaştım. Hırvatistan’da da öyle” diyerek, yurt dışında iş kurmanın çok zor olduğunu aktardı.
‘Doğru strateji önemli’
Stratejik ortak aradıklarını ama Rixos’un yüzde yüzünü kimseye satmayacağını belirten Tamince, "Stratejik ortak arayışımızda dünyanın iki numarası Fransız Accor Hotels ile yüzde 50 ortak olduk. Bunun ne kadar doğru bir iş olduğunu zamanla anlamaya başladım. Asya Pasifik'in çok önemli olduğunu söylediler. “Otellerin üçte ikisi Asya Pasifik'te inşa ediliyor ve 30 40 yıl daha büyük bir potansiyel var, sen oralara gidebilirsin” dediler. Çin, Endonezya, Malezya, Filipin, Tayland, Vietnam buralara gidebileceğimi söylediler. Rixos'u benden daha iyi anlattılar yatırımcılara. Şunu gördüm, inanç, doğru bir strateji, sizi aslında dünyada çok farklı bir yere götürebilir" şeklinde konuştu.
‘Lidersiz marka olmaz’
Bir markanın lidersiz olmayacağını anlatan Tamince, "Hiçbir marka lideri, kendini saklayarak dünyada markasını bir yere getiremez. Hiçbirimiz kendi markamızı ve işimizi küçümsememeliyiz. O işin başındaysak bir marka lideri nasıl konuşmalı, giyinmeli, kendine nasıl bakmalı, kimleri takip etmeli, neler okumalı, bu disiplini kendimizde bulmamız lazım. Markamızın bizimle mutlaka pekişmesi lazım. Bu sizi farklı bir yere getirir. Ben ortak, çalışan, iş imkanı ararken 3-5 ülkede arıyorum, siz daha dar bir alanda arıyorsunuz. Bunu İstanbul'a taşıdığınızda iş biraz daha farklılaşır, Avrupa'ya taşıdığınızda daha farklılaşır. Dolasıyla hem işinizi büyütme hem de potansiyel ortak, firma, teknoloji, bilgi ne ise bunu mutlaka dünyada aramalıyız. Bu çok zor olmayan bir şey, çünkü tamamıyla iletişimdeki becerinize bağlı" sözlerini aktardı.
‘Çalışmak’ vurgusu
Tamince, “Her gittiğim ülkede 'Şurada The Land of Legends yapalım, şurada Rixos yapalım. Devlet olarak şu kadar para, arsa verelim” gibi korkunç bir potansiyel ile karşılaştım. Kendime şu soruyu soruyorum; Bunların hepsini yapabilmek için ne lazım? Parayı, arsayı, potansiyel müşteriyi de veriyorlar, ama önüme iki büyük sıkıntı çıkıyor. Bir tanesi kadro, kiminle yapacağım? İkincisi ben bu çalışma azmine sahip miyim? Haftanın 5-6 günü gece gündüz çalışmalı mıyım, çalışmamalı mıyım? Eğer çalışkan değilsen, diğerlerinin hiçbir önemi yok. The Land of Legends diye bir ürünümüz başladı. Aynı Rixos gibi dünyada büyütmek istiyoruz" açıklamasını yaptı.
İkinci Land Of Legends geliyor
Bir ay sonra çok önemli bir ülkede ikinci The Land of Legends'in açılışının dünyaya duyurulacağını bilgisini veren Tamince, "Hedefimiz dünyada 5-6 tane yapmak. Hangi bölgelerde ne yapacağımızla ilgili çok net çalışmamız var. 3 ülkeyle el sıkışmış durumdayız. İnşallah hep beraber Antalya’mızı, ülkemizi kalkındırmaya devam ederiz. Land of Legends 1 milyon metrekare ve 1 milyar doları aşan bir yatırım ama bunlardan 5-6 tane yapacağız ve çok iddialı bir rakam. 6-7 milyar dolarlık yatırımdan bahsediyoruz. Hayatımdaki en önemli aşamalar 2000 yılındaki otel ve 2005'te Belek'te Türkiye'nin en büyük otel yatırımı, ama hayatımın en önemli dönüm noktası The Land of Legends yatırımı olacak. Çünkü dünyadan ona gelen talebi gördükçe çok doğru bir iş yaptığımızı görüyorum” diyerek ülkenin çok önemli bir markaya kavuşacağını belirtti. DİLAN ERAY