Savaş zamanında Türkiye’nin en stratejik turizm markalarının korunması

 

Dünya yine kana bulandı . 

Maskeyi çıkardık miğferi taktık . 

Rusya Ukrayna arası yaşanan savaş dünyanın son yıllarda iyice bitap düşmüş toplumlarını iyice gerdi ve umutsuzluğa itti. 

Savaşta evinden yurdundan edilen,  hatta canını kaybeden insanların yarattığı travmatik üzüntünün yanında hızlıca artan ekonomik kaygılar, pandemi sonrası büyük bir özlem  ile beklenen mutlu ve özgür yaşamın sevincini yüreğimizde başlamadan bitirdi .

Yastayız! 

Çocuklar ölüyor, hamile kadınlar yaralanıyor. 

Bu sözde medeni çağa savaş yakışmıyor. 

Şimdi İlkbahar geldi ancak sevinen yok !

Dahada kötüsü dünyada gülen insan yüzü yok. (duygusuz  olanlarınki hariç ) 

İki buçuk yıl  pandemi yorumcularını dinledik. Şimdi savaş  ve ekonomi yorumcularını dinleyecek takatımız kalmada sa 3 haftadır savaş yorumları ile yatırıyoruz , barış tahminleri ile uyanıyoruz . 

Piyasalar tepe taklak: Hiç bir tahmin tam tutmuyor : 

Küresel  pazarlarda Ukrayna savaşının potansiyel kazananlarının ve muhtemel kaybedenlerinin listesi çıkarılıyor. 

Bu listede en üstte sadece bir tek Türkiye özel durumda , uzman yorumculara göre ülkemiz çok kazanabilir , çokta kaybedilir ..

Önce şunu tespit edelim :

Türkiye ekonomisinin zor günlerden geçtiği, Türk lirasının tarihi değer kayıpları yaşadığı, enflasyonun ve temel ürünlerde fiyatların hızla arttığı bir dönemde, Rusya ile ticari ve ekonomik ilişkilere zarar verilmemesi için yapılan çalışılmalar ve yaklaşımlar şu ana kadar başarı ile yürütülmektedir ve yürütülmeye devam edilmelidir .

Dünya piyasalarında da her şeyin hesabı yeniden yapılıyor . Korku ve tedirginlik büyük . Dünya ekonomisi sarsılıyor. 

Savaşın  etkisi ile milli ekonomilerinde oluşacak sıkıntıları gören ülkeler stratejik sektörleri yine destekleyeceklerini vurguluyorlar .

Bizim ülkemizde ise  en stratejik sektörlerinin başında turizm  geliyor . Turizm konusunda dünya piyasalarında büyüme iddası en yüksek olan ülke Türkiye.

Gelecek 7-8 yıl içersinde en az 100 milyon turist ve 100 milyar dolar döviz girdisi hesabı yapan sektörümüz milli ekonomimizin bir nevi garantörlüğünü üstlenmiş durumda . Burada Türk kökenli tur operatörlerinin gücü ve performansı bütün ülkeler tarafından takdir ediliyor hatta bazıları tarafından kıskanılıyor. Rusya’da 30 yıldır faaliyet gösteren  Anex, Coral ve Pegas ülkemizin en büyük uluslararası distribütörleri olarak daha düne kadar göz kamaştırıyordu . 

Olağanüstü bir sezon bekleyen bu üç tur operatörü aniden  savaşın en büyük  mağdurları  durumuna düştüler . Hiç bir operasyonel hata ve yanlış hesaplama yapmadan dabaş yüzünden ciddi bir kıskaçın içine düştüler . 

Savaş ne zaman biter , Rusya’ya uygulanan yaptırımlar ne zaman kalkar bilinmiyor . 

Bu belirsizlik içinde stratejik sektörümüz turizmin en güçlü dağıtım kanalları özel bir karar ile koruma altına almalıdır .

Piyasalardaki her nevi oluşacak spekülasyonların önüne geçmek için - yeniden kurulması çok zor olan - bu değerli  şirketlerin operasyon ve işletme masraflarını karşılayacak maddi destek hemen vermelidir .

Türk girişimciler tarafından yaklaşık  30 yıl önce Moskova merkezli operatörler olarak kurulan ve ülkemize onlarca milyon turisti getirmiş şirketler olarak  Coral, Anex ve Pegas, Türk turizminin en güçlü dağıtım  kanallarını oluşturmaktadır .

Bu şirketlerin her birininin değeri 300 milyon doların üzerinde. Bu markalar aslında Türk turizmine mal olmuş şirketler. Bu tur operatörleri sayesinde Türkiye uluslararası pazarlarda hakimiyetini kurmuş  durumda.

Önce düşürülen Rus uçağı , arkasından Rus büyükelçinin ülkemizde öldürülmesi ve arkasından pandemi derken, tamamen kendi kontrolleri dışında  son 7 yıldır sürekli maddi sorunlar ile boğuştular. 

Şimdi de savaş…

Böyle  bir ortamda, savaşın sonlanması ve tekrar eski normal piyasa şartlarının geçerli olacağı güzel günler geri gelinceye kadar devletimiz  bu şirketlerin genel yönetim giderlerinin finansmanı için desteklenmesi gerekiyor . 

Tur operatörü başına sağlanacak 30‘ ar milyon dolarlık desteğin ülkemize maliyeti 100 milyon dolar bile olmayacak ve böylece 1 milyar doların üstünde değere sahip stratejik ulusal  markalarımız  korunacaktır:  Bu sayede zaten giderek her yıl aşırı rekabet ve dünyanın her noktasında ürün enflasyonundan dolayı zorlaşan uluslararası piyasalarda - ülkemiz için  yine her yıl onlarca milyon turist ve milyarlarca turizm gelirini garanti altına alınmış  alacaktır.


Zaman karar alma ve Türk girişimcilere  devletimizin destek olma zamanıdır.

Unutmayın! 

Almanya pandemi  sürecinde ülkenin en büyük turizm markası olan  TUI için 3 milyar Avro kredi vererek markayı ayakta tutmayı başardı .

MAKALE YORUMLARI
Sizde Yorum Ekleyin
Hüseyin BARANER
Hüseyin BARANER
Bakış
hbaraner@gmail.com
POPÜLER
SÜPERLİG PUAN DURUMU