Şu kadere bak!

 

Dünyada ilk tur operatörlüğünü faaliyetini başlatan Thomas Cook seyahat sektörüne deprem niteliğinde sertçe sarstı.

 

Artçılarını çok yakında hep beraber hissedeceğiz

 

Beceriksiz, tutarsız ve şeffaflık fakiri yönetim dev şirketi duvara tosladı .

 

Şirkete ismini veren ilk meslektaşımız rahmetli Thomas Cook mezarında ters dönmüştür .

 

Çok yazık .

 

Oysa Almanlar paket tatili Neckermann şirketi işe tanımışlardı .

 

Paket tur Avrupada yeni bir akıma dönüşmüştü

 

Meine Pauschalreise

 

Neckermann1970'lerin ortalarında, mağaza zinciri Karstadt’a satıldı .

 

Sonra başlayan satın almalar, ortaklıklar isim değiştirmeler baş döndürücü bir hızla devam etti.

 

Ve nihayetinde C & N Touristic,

 

Mytravel, NUR, Condor, Bucher, Öger Thomas Cook çatısı altında birleşti .

 

Thomas Cook dramasının ön sarsıntıları yıllar önce kendini göstermeye başlamıştı .

 

-Ana şirketin kronik strateji hataları, portföyündeki markalar ile devamlı oynaması, yeniden pozisyonlaması müşterilerin ve seyahat acantalarının kafasını karıştırıyordu .

 

- Almanya ve İngiltere şirketlerinin yapısal uyumsuzluğu ..

 

- Aldiana gibi uluslararası pazarlarda yüksek  büyüme potansiyeli olan club otelcilik markasını önce satıp,  yıllar sonra Club Aldiana’ya yeniden ortak olması..

 

- Condor gibi Almanların en sevdiği havayolu markasının adını değiştirmek. sonra yine Condor ismine geri dönmesi..

 

-Otelcilik yatırımlarında sahip olduğu 22 milyon müşteri potansiyelinin yarattığı uluslararası satış ve pazarlama gücünü kullanmayıp -kendi otel sahibi olacağına - bu imkanı destinasyonlardaki incoming  partnerlerine bırakması .

 

-Çok zor şartlarda kurulan Brexit taraftarı İngiliz hükümetinin bu konudaki hassasiyetl ve kırmızı çizgizini ters okumak ve devletten kurtarıcı niteliğindeki 200 milyon pound garanti desteği talep ettikleri aynı günde bile , “bizi Brexit batırdı!” diye dünya medyasına beyanat vererek İngiliz hükümetini kızdırması..

 

-Devamlı personal tasarrufuna gidildiği ve genel merkez binası gibi önemli şirket varlıklarını sattıkları ‘zarar yıllarında’ bile yönetimin kendisine milyonlarca pound yüksek prim ödemesi Thomas Cook’u sona taşıdı.

 

İngiliz The Guardian  gazetesi Thomas Cook yönetimini yerden yere vurdu :

 

Şirket çirkin bir finansal durumdaydı.  Yeniden  yapılandırma planına 200 milyon sterlinlik bir katkı bile yeterli olmayabilirdi. Şirketin genel müdürü Peter Fankhauser’ın yüksek mahkemede tanık ifadesine göre 3.1 milyar sterlinlik bir bilanço açığı olduğunu açıkladı. 

 

Konuştuğum İngiliz milletvekilleri kızgındı: 

 

İngiliz hükümeti Thomas Cook’u batırdı . Alman hükümeti ise ülkesindeki Thomas Cook iştiraklerini kurtarıyor algısı İngiliz kamuoyunda rahatsızlık yaratmaya devam ediyor ...

 

Son güne kadar “ sorun yok, kurtulduk !” beyanatlarının hafifliği şimdi tüm turizm paydaşlarına ağır bedel ödetiyor.

 

Zarar çok büyük , insan yazmaya bile çekiniyor , ateş düştüğü yeri yakıyor : Türk sahilleri, özellikle Side bölgesi çok ciddi yara aldı .

 

Bazı önemli otelci dostlarımız ve diğer tedarikçiler zor durumda .

 

Alman Federal Alman meclisi daha sezon başı büyük bir felaket ile karşı karşıya kalınacağını ve önlem alınmasını istemişti .

 

İngiltere hükümetinin tüm ihbarlara rağmen hiç bir önlem almaması büyük maddi zarar ve ekonomik yıkım yaşayan beş kıtadaki otelcilerin , incoming, havayolu ve rent a car şirketlerinin yanında kartvisitinde turizmci yazan herkes manevi olarak bir şekilde bedel ödettiriyor.

 

Dünyanın çeşitli yerlerinde küçük ve orta boyutlu şirketlere bankalar “ Thomas Cook iflas ettiğine göre sende iflas edebilirsin” diye ya kredilerini  kesiyorlar yada faizleri artırıyorlar .

 

Küresel çağda şirketlerin milenyum sevdasına dönüşen bulaşıcı kronik büyüme tiki destinasyonlarda telafisi yıllar alacak gönül ve hayal kırıklığı getirdi .

 

İflasın açıklandığı dakikadan itibaren yaşanan şirketler arası iletişimsizlik , umursamazlık , koordinasyon eksikliği; diğer tarafta paket tur sigorta mevzuatının yetersizliğinin yarattığı müşteri  şaşkınlığı/kızgınlığı/çığlığı  turizm dünyasını temelden değiştirecek .

 

Turizmde  tanıtım , pazarlama ve  PR  alfabesi yeniden yazılacak .

 

-Seyahat turizm sigortası :

 

Ülkeler arası farklılıklar arz eden seyahat sigorta sistemleri daha kapsamlı hale gelecek . Oteller tur operatörlerinin borçlarına karşı sigortalanacak :

 

Belki bir nevi ‘travelsafe numarası’ ile her seyahat paket içinde bulunan tüm hizmetlerin garanti altında olduğunu ve servis sağlayıcılara TO tarafından ödendiğini belgeleyecek .

 

-klasik tur operatörlüğü :

 

Klasik tur operatörleri paket turlara olan güveni artırmak için müşteriye  yeni güçlü sigorta sistemleri ile taaurruza geçecekler.  En çok güven veren TO’lar revaçta olacak. 

 

-seyahat acentalığı :

 

Müşterilerini daha sağlam yapıya ve anlayışa sahip olduğuna inandığı şirketler ile seyahate gönderecekler . Eskiye nazaran hızla artan bir şekilde kendi müdavim müşterileri için oteller ile direk çalışıp, sattıkları seyahatleri kendileri paketleme çalışacaklar.

 

 

- online tur operatörlüğü:

 

Klasik seyahat acentalığının zayıfladığını uman onlinciler yanılacak . Klasik TO lar ve onlinciler arası rekabet savaşı kızışacak. Medya ve kamuoyu fiyatlandırmalara daha gerçekçi bakacak . Ucuz , ucuz , dahada ucuz  zihniyetin nihayetinde büyük ticari ve doğal afetler dalgasına sebeb verdiği algısı piyasalara temelden çeki düzen getirecek . TO’lar ve seyahat acenteleri şimdi dünyanın bir çok köşesinde seçkin şirket ve çözüm ortaklıkları ile  münferit kişiye, ailelere, gruplara yerel noktada daha güçlü donanımda çok özel hizmet seferberliği başlatacaklar . Tatilde bilgisayar ekranından insan yüzüne dönüşü güçlendirmek için çalışmalar , kampanyalar yapay zeka’nın ticari uyanıklığa dönüşmesinin geri zekalılığı dizginleyecek.

 

-yatak bankacılığı:

 

Yatak bankacılığı büyüyecek, ancak satılan her yatak için bir şekilde ödeme sigorta belgesi gerekecek. Müşteri paket seyahatte çok açık bir şekilde odanın hangi yatak bankası tarafından kendisi için otelden alındığını ve ödemenin muhatabının kim olduğunu bağlayıcı bir şekilde görmek isteyecek .

 

Eskiden temiz yatak vardı , şimdi prepaid yataklar devreye girecek.

 

Mutlaka her tatil ve seyahat paketin bir bar kodu olacak ve müşteri tatil paketini oluşturan tüm sorumlu şirketlerin isim, adres ve sigorta sistemlerini internetten kendi travel numarası ile görecek.

 

Yeni bir akımın içindeyiz :

 

Güvenlik ve Güvence :

 

Kaliteli turist sözü hep yanlıştı , bunun yerine doğru olan kaliteli destinasyon , kaliteli Tur Operatörüdür.  Bu anlayış güçlenecek : Artan müşteri  talebi doğrultusunda tatilin ve seyahatin her noktasında tedarikçilere ve destinasyon sakinlerine etik yaklaşımlar ve ödeme güvenliği TO’ların en yoğunlaştığı konu olacak.

 

Çevre ve Doğa seferberliği:

 

Turizmde hayal, rüya, cennet gibi kavramlar demode ve inandırılıcığını kaybetti. Müşteri giderek karbon ayak izini ufaltmak istiyor. Bu konuda çalışma yapan iberostar grubunun ‘wave of change’ gibi konseptler müşteriyi seyahat etmek için yeniden motive edecek ..

 

Değerli dostlar , tüm fosil güçlerin, yapıların sona yaklaştığı döngüsel ekonomi kodlu, etik dinamik, hassas bir çağın kapısına doğru yaklaşıyoruz.

 

Bu yüz yıl bu kadar ucuz ayak izleri ile bitmez.

 

Dünyamızda çok güzel insanlar her konuda çok güzel çözümler bulacak ..

 

Siz siz olun şimdiden ticarette ve özel tüketiminizde ayağınızı yorganınıza göre uzatın ve yaşamınızda kendinizi zorlayarak  karbon ayak  izinizi ufaltın.

MAKALE YORUMLARI
Sizde Yorum Ekleyin